Minggu, 22 November 2015

Kesan Hiperhidrosis Muka

Kesan Hiperhidrosis Muka

Punca hiperhidrosis muka biasanya dibahagikan kepada dua kategori; hiperhidrosis rendah dan menengah. Hiperhidrosis utama adalah disebabkan oleh aktiviti alih pada sistem saraf simpatetik yang terletak di dalam otak. Sistem saraf simpatetik bertanggungjawab dalam refleks penerbangan atau penerbangan badan dan terutamanya bertanggungjawab untuk kebimbangan. Berpeluh di muka cenderung untuk membuat seseorang cemas yang menyebabkan mereka berpeluh lebih, menjadikannya kitaran sangat tidak selesa. Hiperhidrosis sekunder yang disebabkan oleh keadaan perubatan yang dikenali sebagai hipertiroidisme, kencing manis atau penyakit Parkinson.

Walaupun hiperhidrosis ialah pemalar, gejala-gejala tidak selalunya aktif kerana kebanyakan masa, peluh berlebihan ini dicetuskan oleh rangsangan yang berbeza seperti kafein, nikotin dan kebimbangan sosial. Ia juga boleh disebabkan oleh ketinggian mudah dalam kelembapan atau suhu bilik umum. Keadaan ini mungkin juga cepat nyata dalam apa jua keadaan memuncak lain, walaupun ia tidak dianggap tertekan. Wanita yang mengalami keadaan ini mendapati sukar untuk memakai mekap seperti berpeluh sedalam-dalamnya akan membuat ia berjalan. Hiperhidrosis muka juga boleh nyata adalah pelbagai bentuk. Ia kadang-kadang menjangkau lebih jauh daripada muka, yang memberi kesan kepada kulit kepala dan leher. Wanita biasanya memakai rambut mereka pendek dan beberapa orang memakai tuala di leher mereka.

Jika berpeluh disebabkan oleh ketidakseimbangan yang tidak normal yang dibawa oleh hiperhidrosis, terutamanya sistem saraf simpatetik terlalu aktif dan yang paling penting yang terletak di dalam rongga dada, ini bersyukur kerana boleh dirawat dengan lebih berkesan. Seorang doktor boleh menolak apa-apa masalah perubatan lagi yang boleh menyamar sebagai hiperhidrosis. Terdapat empat jenis rawatan digunakan, dan kadang-kadang digabungkan untuk membantu mengawal hiperhidrosis muka; ini adalah: ubat oral, suntikan Botox, penyelesaian topikal mudah, dan akhirnya Endoskopi Thoracic simpatektomi.

Ubat-ubatan oral seperti antidepresan ditetapkan apabila pencetus utama mungkin kebimbangan sosial. Anticholinergics ditetapkan hanya apabila peluh berlebihan berlaku di kawasan seperti ketiak, kaki atau tapak tangan. Ini, seperti mana-mana dadah membawa beberapa kesan sampingan seperti kekeringan di dalam dan sekitar mulut dan mengantuk.

Antiperspirants preskripsi adalah asas, kedai membeli pelbagai, hanya dalam larutan yang lebih tinggi. Ini juga mungkin dicadangkan untuk mengurangkan hiperhidrosis yang berlebihan dan kesan boleh menjadi ketara dalam masa seminggu.

Suntikan Botox telah digunakan sebagai satu menetapkan segera tetapi mahal. Suntikan ini tidak dapat bertahan selama-lamanya dan selepas kira-kira sembilan bulan mereka perlu dibuat semula. Mereka biasanya disyorkan apabila peluh datang dari tempat yang kecil setempat, seperti dagu atau dahi.

Pilihan lain akan ETS juga dikenali sebagai Endoskopi Thoracic simpatektomi. Rawatan ini masih sangat kontroversi tetapi adalah satu rawatan berkesan untuk palmar dan ketiak hiperhidrosis. Ia dikhaskan untuk dipersoalkan dengan rawatan hiperhidrosis muka kerana kadar kejayaan belum setinggi dengannya dalam hal ini. Kesan sampingan juga berpeluh pampasan supaya kesediaan untuk pergi laluan ini adalah minimum.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar